Under hösten 2020 och våren 2021 genomförde Vuxenutbildningen i Piteå kommun ett projekt med syftet att intensivträna elever på SFI som stannat upp i sin utveckling i språket. Resultaten visade på stora språkliga framsteg. Dessutom upplevde deltagarna att de fått bättre självförtroende och kände sig tryggare med att vistas ute i samhället.
Idén till projektet Sen Intensiv Uttal och Lästräning växte fram i samband med att personalen fördjupade sig i olika metoder och satsningar som genomförts när det gäller att träna kopplingen mellan ljud och bokstäver för yngre elever.
- Vi ville genomföra ett liknande projekt och se vilka resultat det skulle ge för vuxna SFI-elever som har någon form av läs-och skrivproblematik alternativt psykisk ohälsa, berättar Ingrid Lundgren Grankvist, rektor för bland annat SFI i Piteå.
Under projektet fick deltagarna på olika sätt träna läshastighet och uttal under en intensivläsningsperiod, vilket resulterade i stora framsteg gällande koppling mellan ljud, bokstäver och uttal. De fick även lära sig mer om det svenska samhället – något som bidragit till att deltagarna upplever att de fått bättre självförtroende och känner sig tryggare med att vistas ute i samhället.
- För deltagarna var det värdefullt att läsa texterna om det svenska samhället enskilt. De gav dem en förståelse inför lektionen, då var det lättare att följa med i undervisningen, berättar Ingrid Lundgren Grankvist.
- Jag är imponerad över den flexibilitet som Vuxenutbildning genomförde projektet med trots pandemin. Vi hoppas att det goda resultatet från Piteå kan spridas till andra vuxenutbildningar och SFI-utbildningar i Sverige, sa Anna Nordesjö, SPSM (Specialpedagogiska Skol Myndigheten).
Vuxenutbildningen kommer ansöka om medel för en fortsättning av projektet, med fokus på att permanenta arbetssättet samt hitta strategier för att kunna genomföra projektet digitalt och på distans.
- Alla elever ska ges möjlighet att lära sig läsa och skriva. Vi arbetar vidare för att ge alla vuxna en möjlighet att vidareutbilda sig, utan att känna sig diskriminerade på grund av sina funktionsnedsättningar, säger Ingrid Grankvist Lundgren.