Piteå kommun har genomfört en studie för att fördjupa kunskapen om problematisk skolfrånvaro bland flickor i grundskolan. Studien som presenterades på Barn- och utbildningsnämndens sammanträde lyfter fram viktiga insikter om orsakerna till den ökande frånvaron samt faktorer som kan bidra till att vända utvecklingen.
– Det här är en oerhört viktig fråga för Piteås flickor och alla våra barn och unga. Studien ger oss värdefulla insikter om vad som ligger bakom frånvaron och vad vi kan göra för att vända utvecklingen. Vi måste lyssna på de unga, agera tidigt och skapa en trygg skolmiljö där alla känner sig sedda och inkluderade. Det är vårt gemensamma ansvar, säger Anton Li Nilsson, ordförande Barn- och utbildningsförvaltningen.
Ökad skolfrånvaro en växande utmaning
Enligt internationella studier har elevers frånvaro ett samband med skolresultat, behörighet till och avbrott från gymnasiet, samt behörighet till senare studier. Under de senaste åren har skolfrånvaron bland flickor ökat markant i Piteå. Under vårterminen 2023 steg antalet elever med långvarig frånvaro (>50%) från 16 till 45, där en majoritet var flickor med psykisk ohälsa. För att förstå de bakomliggande faktorerna och hitta hållbara lösningar fick två av elevhälsans kuratorer i uppdrag att genomföra en studie, finansierad av statsbidraget för Likvärdig skola.
Genom djupintervjuer med flickor i grundskolan och gymnasiet som haft hög frånvaro framträder flera gemensamma mönster. Det som har varit gemensamt för samtliga flickor i studien är; Sociala svårigheter, mobbning och utanförskap, psykisk ohälsa, NPF-relaterad problematik och familjeförhållanden.
Tidiga insatser avgörande för att vända trenden
Ett av de tydligaste resultaten i studien är att skolfrånvaron ofta börjar med fysiska symtom, som huvudvärk och magont, redan i mellanstadiet. Flickorna berättar att deras psykiska mående successivt försämrats, och att stödet från skolan ofta kommit för sent. Studien understryker vikten av tidig upptäckt och att skolan agerar skyndsamt vid tecken på sociala svårigheter och psykisk ohälsa.
Samtidigt pekar studien på flera faktorer som bidragit till att flickor lyckats återgå till skolan. De viktigaste har varit goda relationer med skolpersonal, rätt stödinsatser, en tydlig framtidstro samt anpassad undervisning. En avgörande slutsats är att skolans arbete med att bygga relationer och skapa en trygg miljö har en direkt påverkan på flickornas skolnärvaro.
- Gemensamma rutiner och en handlingsplan har tagits fram för att främja närvaro. Struktur, tydlighet och relationer är framgångsfaktorer i det närvarofrämjande arbetet. Att skolorna arbetar likvärdigt är betydelsefullt, likaså att elevhälsan tidigt involveras är viktigt i det förbyggande arbetet som ska ge resultat på längre sikt, säger Elice Ökvist avdelningschef grundskolan Piteå kommun.
Kunskapen sprids i organisationen
Studiens resultat som presenterades för Barn- och utbildningsnämnden har redan presenterats för samtliga rektorer i Piteås grundskolor och kommer att ingå som en del av kvalitetsrapporten "Utbildning, arbete och näringsliv" för läsåret 2022–2023. Dessutom kommer resultaten att användas som underlag för framtida insatser för att främja närvaro och motverka utanförskap.
– Vi ser ett behov av att systematisera det närvarofrämjande arbetet och förbättra samverkan mellan skola, socialtjänst och regionen. Genom att tidigt identifiera riskfaktorer och arbeta långsiktigt kan vi förhindra att fler elever hamnar i utanförskap, säger Peter Andersson, avdelningschef, elevhälsan Piteå kommun.
Studien visar att problematisk skolfrånvaro är en komplex fråga utan enkla lösningar. Även om den fokuserade på flickornas frånvaro nämns det att både flickors och pojkars frånvaro, mående och studieresultat är värda att uppmärksamma. Skolan behöver fortsätta att arbeta vidare på flera olika nivåer för varje enskild elevs möjlighet att trivas och må bra i skolan samt utvecklas så lång som möjligt genom sin skoltid. Genom att sprida insikterna vidare hoppas Piteå kommun kunna skapa en mer inkluderande och stödjande skola där alla elever i större utsträckning ges möjlighet att lyckas.