Det finns ett stort samhällsengagemang i Piteå, ett driv att göra Piteå till en bra plats att bo på. Det händer därför att företag och enskilda individer på olika sätt vill bidra till kommunens verksamheter. Vid måndagens sammanträde i kommunfullmäktige antogs nya riktlinjer för gåvor och sponsring till kommunen, för att göra det tydligt vad som gäller men också underlätta och möjliggöra ytterligare samverkan mellan kommunen och andra aktörer.
Under våren tog Tell initiativet till en samverkan mellan företag och kommunen för att turbåten M/S Laponia återigen skulle kunde trafikera Piteås skärgård. Företagen och kommunen gick gemensamt in med finansiering som gjorde att både räkfrossa och kryssningsturer erbjöds under sommaren 2024 för pitebor och besökare – ett uppskattat inslag i Piteås sommarutbud.
Det är ett exempel på när företag vill och kan bidra på ett sätt som gör Piteå bättre. Det finns fler exempel både i Piteå och andra kommuner – allt från att dela ut reflexväster till skolbarn och sponsra evenemang till att köpa in utrustning för att säkerställa kvaliteten på yrkesutbildningar.
Nu har Piteå kommun tagit fram riktlinjer som anger förutsättningarna som gäller för att kommunen ska kunna ta emot gåvor eller sponsring.
- Vi behöver jobba tillsammans med flera aktörer för att fortsätta utveckla Piteå. De nya riktlinjerna ger oss en tydlighet, vilket gör det enklare att ta beslut om gåvor eller sponsring. Vi ser det som en möjlighet att utveckla samverkan med olika aktörer i Piteå, säger Patric Lundström, kommunalråd.
Kommunen är i grunden positiv till att ta emot sponsring och gåvor. Vision 2050 lyfter behovet av samverkan mellan kommun, näringsliv och civilsamhället för att Piteå ska bli Sveriges bästa plats att bo på.
Samverkan kan ske på många sätt där sponsring är ett sätt, både att kommunen sponsrar evenemang som genomförs av näringsliv och civilsamhälle men även att näringsliv stärker samhällsutvecklingen genom att sponsra kommunal verksamhet.
- Vi har länge haft riktlinjer som beskriver hur kommunen ska hantera sponsring när det är vi som stöttar. Att vi nu har riktlinjer även när företag och privatpersoner vill bidra känns jättebra och skapar nya möjligheter för samarbeten, säger Patric Lundström.