Kommunikation är en förutsättning för att nå målen som vi alla äger ansvar för. Därför har vi formulerat vår policy för kommuniktion i fem utgångspunkter. Tillsammans stärker vi varumärket Piteå, vi är en kommunikativ organisation, vår kommuniktion är planerad och tillgänglig, vi är proaktiva i våra mediekontakter och i kriser är kommunikation extra viktigt.
Denna policy avser all kommunikation med Piteå kommun och de helägda bolagen som avsändare. Kommunikationspolicyn ska visa inriktning och ge direktiv för hur vi kommunicerar både internt och externt för att skapa goda förutsättningar och för att nå våra mål.
Kommunikation - förutsättning för demokrati
En välfungerande kommunikation är grundläggande i ett demokratiskt samhälle i vårt offentliga serviceuppdrag. All kommunikation från Piteå kommun och bolagen kännetecknas av öppenhet, proaktivitet och delaktighet. Vi respekterar yttrandefriheten, som ger alla rätt att uttrycka tankar och åsikter, och meddelarfriheten som ger anställda inom offentlig sektor rätt att kontakta media. Efterforskning om vem som lämnat informationen får inte förekomma.
Grunden för vår kommunikation är de rättsprinciper som finns i svensk lag. Några av de lagar som berör kommunikation är förvaltningslagen, tryckfrihetsförordningen, yttrandefrihetsgrundlagen, offentlighets- och sekretesslagen, språklagen, GDPR, tillgänglighetsdirektivet, upphovsrättslagen, lagen om meddelarskydd och diskrimineringslagen.
Ett gemensamt ansvar
Den politiska viljan i Piteå är formulerad i en vision, strategiska områden och övergripande mål. Piteås vision är: Alla boende i Piteå, utflyttade och mentala pitebor upplever att - det är hit man kommer när man kommer hem.
Kommunikation är en förutsättning för att nå målen som vi alla äger ansvar för:
- Politiker har ansvaret för medborgardialog.
- Kommunstyrelsen/Kommunledningsförvaltningen har ansvaret för kommungemensam kommunikation.
- Varje nämnd/förvaltning/styrelse/helägt bolag har ansvaret för att avsätta resurser för verksamhetsanknuten kommunikation.
- Varje chef har ansvaret för att informera sin personal och berörda samt att prioritera och avsätta resurser för kommunikationsinsatser.
- Varje medarbetare har ansvaret för att söka och lämna information.
Utgångpunkter för Piteå kommuns och dess helägda bolags kommunikation
- Tillsammans stärker vi varumärket Piteå
Piteå utgörs av summan av de uppfattningar som vår omvärld och vi själva har, och kommunkoncernen bidrar till detta varumärke. Ett starkt varumärke med stark identitet skapar en tydlig bild av Piteå och bidrar till att piteborna, och våra medarbetare, får förtroende för och blir goda ambassadörer för Piteå. Avgörande är alla de möten vi dagligen har med piteborna och andra intressenter. Styrkan i vårt varumärke avgörs av kvaliteten på vår service och våra tjänster. Vi bygger det inifrån – tillsammans.
- Vi är en kommunikativ organisation
Alla medarbetare, chefer och ledning är delaktiga och viktiga i kommunikationsarbetet därför har vi alla ett ansvar. Chefen har det yttersta ansvaret för kommunikationen i den egna verksamheten. Intern kommunikation lägger grunden för vår externa kommunikation och hur organisationen uppfattas.
- Vår kommunikation är planerad och tillgänglig
Med en väl genomarbetad kommunikationsplanering når vi långt. Det handlar om att arbeta strategiskt och systematiskt för att ringa in och formulera det viktigaste inför kommunikationsinsatsen. Förstå målgrupperna och ta hänsyn till organisationens övergripande mål. Rätt budskap, i rätt kanal, vid rätt tidpunkt är avgörande för att nå önskat resultat. Vår kommunikation är tillgänglig, vilket betyder att vi är tydliga, begripliga och inkluderande och vi kommunicerar på mottagarens villkor.
- Vi är proaktiva i våra mediekontakter
En genomtänkt, samordnad och målinriktad kommunikation hjälper till att förmedla nyttan med verksamhetens uppdrag, göra medborgarna delaktiga i den lokala demokratin, nå våra gemensamma mål och förmedla en sammanhållen bild av Piteå. Våra mediekontakter präglas av största möjliga öppenhet och insikt om mediernas roll och förutsättningar. Det ska gå lätt och snabbt att komma i kontakt med den person som har ansvar och kompetens i en fråga.
- I kriser är kommunikation extra viktigt
Vid oförutsedda händelser gäller samma principer för kommunikation som normalt. Kriser ställer dock särskilda krav på snabb, samordnad och kontinuerlig kommunikation som baseras på fakta om den aktuella situationen.
Antagen av kommunfullmäktige 2022-12-12