Följande priser delades ut på galan, för framgångar och insatser under 2022:
Årets UF-ambassadör – Tony Lindfors
Årets UF-ambassadör inspirerar både elever och kollegor med sin energi och idérikedom. Han får andra människor att växa. Med sitt innovativa förhållningssätt har han i många år varit drivande för nya arbetssätt som nu är en naturlig del av skolarbetet. Tillsammans med sitt team har han skapat en viktig kontaktyta mellan skola och näringsliv, vilket gett eleverna ytterligare perspektiv.
Årets UF-ambassadör är – det vågar vi nog påstå – en betydande del av den entreprenöriella framgångssagan Sjulnässkolan.
Årets möjliggörare – Miljörivning i Norr AB
Med ett stort hjärta att vilja hjälpa både kunder och medarbetare har företaget en affärsstrategi där man tar tillvara på individens potential. Företaget skapar inkludering och god kemi på arbetsplatsen genom att alla får vara som de är. Med varandras olika förmågor blir de starkare. Detta tillsammans med feedback mellan kollegor och delaktighet i verksamheten, gör Miljörivning i Norr till en Möjliggörare!
Årets besöksanledning – Piteå Summer Games
Sedan 1990 har Piteå Summer Games välkomnat alltifrån lokala till internationella unga fotbollsspelare och satt Piteå på kartan. Ett evenemang med lokalt engagemang och värdskap som år efter år har fyllt Piteås gator med tusentals besökare och som under 2022 gjorde en efterlängtad comeback.
Årets Startup – 365 Happy Days AB
Drömmen om att ge små ljuspunkter i vardagen i vård- och omsorgsverksamheter är inte bara en vacker tanke utan en genial affärsidé som håller 365 dagar om året. Många år framåt och långt utanför Piteås gränser.
Årets hållbarhetspris – PMU Second Hand i Piteå
Hållbarhet som känns! PMU vision och dröm om en värld fri från fattigdom, hunger, förtryck och våld med fokus på fred, jämställdhet och demokrati. Här får saker och ting ett andra liv och är även en träffpunkt för många människor i olika åldrar. Tillsammans gör man skillnad med viljan att skapa en bättre värld.
Årets föreningsfrämjare – PicNick Media
Föreningslivet är ingenting utan sina ideella krafter, men det behövs också ett näringsliv som är med och bidrar med det där extra. Genom ett stort engagemang, idérikedom och kreativt skapande så har årets pristagare bidragit till att utveckla ett flertal föreningars sociala kanaler. Genom att skapa intressant och roligt innehåll har det både lockat en ny publik till matcherna, och skapat en plattform för föreningarna att presentera sin verksamhet och sina sponsorsamarbeten.
Med ett starkt brinnande intresse för idrott och föreningsliv, parallellt med humor, kreativitet och professionalism – årets föreningsfrämjare är Picknick Media.
Årets Varumärke – Sparbanken Nord
Med hjärtat på rätt ställe har Sparbanken Nord byggt ett varumärke som andas trygghet, trovärdighet och framtidstro. Något som märks både på insidan och utsidan. Med ett otroligt starkt samhällsengagemang lyfter de inte bara Piteå utan hela Norrbotten. Vilket har gjort dem till en stor inspiratör, även utanför länets gränser.
Årets Företagare – Folke Stenwall, Sven Stenwall och Anna Flink, Stenwalls Trä
Från planta till planka, från idé och innovation till miljardindustri. Stenvalls Trä har under det senaste decenniet kontinuerligt satsat på uppstarten av nya sågverk runtom i Norrbotten. Fördubblad produktion och lokalt förädlade träprodukter utlovar framgångar även för företagets starkt växande bygghandelskedja.
Koncernen stoltserar numer med inte mindre än 12 byggvaruhus från Kiruna i norr till Umeå i söder och den gamla affärsidén om att förädla varor inom skogsindustrin står sig stadig som en fura. Och i alla led, från bättre hantering av plantor och torrströ till landsbygdsutveckling och virkesauktioner till förmån för de krigsdrabbade i Ukraina, visar företagarna ledarskap och engagemang.