Piteå kommuns populärvetenskapliga tidskrift Forskning och utveckling i förskola och skola (Fufos), Vol 3, nr 1, 2024
Detta nummer innehåller fem artiklar. Den första är skriven av en doktorand och tre förskollärare som handlar om de utvecklande rörelser som kan uppstå i ett utvecklingsprojekt om undervisning i förskolan. Rörelser förstås här som lägesförändringar av människor, tankar och praktiker.
Den andra är skriven av fem högstadielärare och belyser och diskuterar vad det är som motiverar elever på högstadiet. Utvecklingsarbetet och det empiriska materialet mynnade ut i ett pedagogiskt verktyg, Viljan, som är tänkt att användas i samtal med elever om motivation.
Den tredje är skriven av en forskare som har framställt och prövat ett läromedel för förskolan där dockor används som didaktiskt verktyg, Den magiska dockteaterlådan. Utprovningen har utvärderats genom en enkät som besvarats av fyra förskolor.
Den fjärde är skriven av fyra lärare, en studie- och yrkesvägledare och en rektor som avser att sprida kunskap om ett aktionsforskningsprojekt där lärare tillsammans med elever undersöker vilken undervisning och vilket förhållningssätt som motiverar elever till ökade kunskaper i ämnena.
Den femte är skriven av två forskare, tre lärare, en rektor och en utvecklingsledare och bygger på ett samverkansprojekt med målet att utveckla en gymnasieskolas kollektiva lärande. Artikeln syftar till att bidra till förståelse av vad ett sådant utvecklingsarbete kan innebära.
Ladda ner hela numret
VOL 3, NR 1 2024
Ladda ner enskilda artiklar
”Tänka framåt, tänka bakåt, tänka runt och tillbaka” – rörelser i ett utvecklingsprojekt om undervisning i förskolan
Måste det vara kul hela tiden? En studie kring motivationsskapande faktorer som elever i årskurs 7–9 identifierar
Den magiska dockteaterlådan – Ett inspirerande läromedel för förskolan
Undervisning och förhållningssätt som motiverar dagens elever till ökade kunskaper i ämnen
På väg mot kollektivt lärande – inom ramen för samverkan mellan skola och universitet