Piteå kommuns populärvetenskapliga tidskrift Forskning och utveckling i förskola och skola (Fufos), Vol 4, nr 1, 2025
Detta nummer innehåller tre artiklar. Den första är skriven av tre förstelärare, två forskare och två kommundoktorander med syftet att fördjupa kunskapen om elevers syn på hur generativ AI och specifikt chattbottar (ex. ChatGPT) påverkar undervisning och elevers lärande samt vilka utmaningar och möjligheter som elever upplever. I studien deltog elever från högstadiet och gymnasiet.
Den andra är skriven av två kuratorer och den bygger på resultat från intervjuer med flickor inom grundskolan och gymnasieskolan i Piteå kommun. Syftet med studien var att utreda orsakerna bakom den ökade skolfrånvaron samt vilka faktorer som bidragit till att vända skolfrånvaro till ökad närvaro bland flickor inom grundskolan.
Den tredje är skriven av en forskare, två förskollärare och en utbildare vid ett science center och den redovisar ett projekt där förskolor samarbetat med ett science center för att främja lekfullt lärande inom naturvetenskap och teknik. Studiens syfte har varit att undersöka vad som främjar att barns intresse för naturvetenskap och teknik består och vidareutvecklas.
Ladda ner hela numret
Vol 4, nr 1, 2025
Ladda ner enskilda artiklar i rätt ordning
”Ingen vågar säga att de håller på och använder det” – Elevers erfarenheter av chattbottar i skolan
Flickor i fokus – en studie om flickors frånvaro, psykiska hälsa och studieresultat
Naturvetenskap i förskolan – utforska och förundras tillsammans